Brandveiligheid in de scheepsbouw
Brandwerende elektrische installaties voor maximale bescherming aan boord
Brandveiligheid in de scheepsbouw
Brandwerende elektrische installaties voor maximale bescherming aan boord
In de scheepsbouw is brandveiligheid een cruciaal criterium. De bijzondere uitdaging ligt in de complexe technische infrastructuur aan boord, de beperkte vluchtwegen en het vaak grote aantal personen dat zich in een kleine ruimte bevindt.
Cruise schepen bijvoorbeeld zijn immense drijvende hotels en moeten daarom ook aan strenge eisen voldoen.
Tegen deze achtergrond is een zorgvuldig geplande en gecertificeerde elektrische installatie essentieel om het risico van brand en de verspreiding ervan te minimaliseren.
Elektrische installaties verdienen daarbij speciale aandacht, aangezien ongeschikte materialen bij brand snel tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.
Strenge eisen en internationale normen
De eisen aan elektrische installaties in de scheepsbouw zijn hoog. Er moet gewerkt worden met brandveilige oplossingen die voldoen aan nationale en internationale voorschriften, zoals:
- SOLAS-verdrag[i]
- IMO FTP-code (Resolutie MSC.307(88))[ii]
- Richtlijnen van classificatiebureaus zoals DNV[iii] of Lloyd’s Register
- IEC 60092-serie voor elektrische installaties op schepen
Een belangrijk criterium in de scheepsbouw is de zogenaamde B15-klasse[iv]. Deze beschrijft een brandwerendheidsklasse waarbij bouwcomponenten zoals wanden en plafonds minimaal 15 minuten bestand moeten zijn tegen het doordringen van vuur en temperaturen boven 225 °C – en bovendien nog eens 15 minuten rook- en vlambestendig moeten blijven.
Elektrische installaties mogen deze bescherming niet in gevaar brengen. Problematisch zijn hier vooral wanddoorvoeren, inbouwdozen of kabelgoten, die in geval van brand als zwakke plekken kunnen fungeren. Daarom is er vraag naar speciaal ontwikkelde producten die de B15-klasse permanent garanderen – ook in ingebouwde toestand.
Oplossingen voor scheepsbouw
Om brandwerendheid te waarborgen, bestaan er verschillende constructieve en technische maatregelen:
- Hollewanddozen voor gebruik in B15 wanden en plafonds die bij hitte opschuimen en zo openingen automatisch afsluiten. De dozen zijn DNV-gecertificeerd en voldoen aan alle vereisten van de IMO FTP-code en SOLAS.
- Brandwerende behuizingen voor de inbouw van verlichting of luidsprekers in plafonds. Ze zijn vervaardigd uit gegalvaniseerd plaatstaal met een geïntegreerde isolatielaag en bieden geteste bescherming volgens NBN EN 1363-1 en NBN EN 1366-3. De behuizingen zijn halogeenvrij, rookdicht en kunnen van bovenaf in het plafond worden geplaatst – wat enorm handig is voor installatie in krappe ruimtes.
- Voor leidingen die door B15-bouwcomponenten worden geleid, zijn er specifieke leidingdoorvoeren aanbevolen. Deze kunnen zonder gereedschap worden gemonteerd, zijn ook geschikt voor reeds gelegde leidingen en vereisen geen extra brandwerend materiaal. Dankzij de AFS-technologie sluit de doorvoer bij brand betrouwbaar af.
- Halogeenvrije materialen, die rookontwikkeling en giftige gassen beperken.


Alle producten zijn gecertificeerd voor de wereldwijde scheepsbouw en bieden ontwerpers en installateurs een betrouwbare oplossing om ook achteraf brandveiligheid volgens de norm te garanderen. Dit verhoogt niet alleen de veiligheid, maar vermindert ook de planning- en montagekosten – een aanzienlijk voordeel in kosten- en tijdkritische bouwprojecten.
Branden en rookgasontwikkeling behoren tot de grootste gevaren aan boord van schepen. Een doordachte en gecertificeerde elektrische installatie is daarom een essentieel onderdeel van preventieve brandbeveiliging. Door gebruik te maken van brandwerende en internationaal goedgekeurde componenten wordt niet alleen de veiligheid verhoogd, maar ook het risico op kostbare gevolgschade beperkt.
Relevante normen en regelgeving
- IMO FTP Code (Resolutie MSC.307(88))
- SOLAS, Hoofdstuk II-2
- IEC 60092-101/-201/-202
- DNVGL-CG-0339
- IEC 60754-2
Geert Lemarck
Helia, member of KAISER Group
[i] International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974
https://www.imo.org/en/about/conventions/pages/international-convention-for-the-safety-of-life-at-sea-(solas),-1974.aspx
[ii] International code for application of fire test procedures, 2010 (2010 FTP code)
[iii] DNV is een verzekerings- en risicobeheer organisatie actief in o.a. de maritieme sector.
[iv] De brandwerendheidsklasses B0 en B15 worden getest volgens :
- IMO Resolution.A.754(18) Recommendation on fire resistance tests for A B F Class Divisions
- IMO MSC 61(67) / IMO FTPC Part 3:Test For A,B, F Class Divisions
Andere interessante artikels
24.10.2025
Brandveiligheid in luchtdichte en goed geïsoleerde gebouwen: zo blijft het gebouw veilig ademen
Goed geïsoleerde en luchtdichte gebouwen worden steeds vaker toegepast omwille van hun energie-efficiëntie, comfort en…
06.07.2021
Prestatieverklaring en CE-markering voor brandwerende deuren
Welke essentiële kenmerken dienen volgens EN 16034 door de fabrikant van brandwerende deuren in zijn…
21.05.2021
Bescherming van staalconstructies voor een betere brandweerstand
Hoe sterk staalconstructies ook zijn: in geval van brand kan een staalconstructie in slechts 10…




